tirsdag 17. juni 2014

Agatha Christie

Tenkte jeg kunne anbefale/skrive litt om en av favoritt forfatterne mine - Agatha Christie!

Regner med de fleste i det minste har hørt om Agatha Christie, eller kanskje lest ei bok eller to, eller sett den fantastiske serien med den like fantastiske David Suchet som Poirot, eller den sjarmerende serien Miss Marple, med den sjarmerende og fantastiske Geraldine McEwan. Som dere sikkert skjønner - JA! Jeg liker virkelig Agatha Christie og de to fantastiske seriene om Poirot og Miss Marple!

Agatha Christie er Guinness Rekordbok som verdens mest solgte romanforfatter, med utrolige 4 MILLIARDER solgte kopier! Det er jo helt latterlig mange bøker, og jeg er så glad for at så mange liker Agatha Christie, og fortsetter å lese hennes bøker selv i dag.























 En spesiell ting med Agatha Christie jeg synes er veldig fascinerende og litt nerdete kult, er forsvinningen hennes i 1924. De som ser på Doctor Who vet nok hva jeg sikter til her! I episoden Unicorn and the Wasp, med David Tennant som the Doctor treffer vi nemlig Agatha Christie på et gods. Første gangen jeg så episoden visste jeg ikke at Christie faktisk forsvant for en lengre periode i 1924, men som så mye annet i Doctor Who, er en del faktisk hentet og inspirert av virkelig hendelser. Selv om jeg tviler på at det som skjer i episoden er det som faktisk skjedde, er det jo en litt artig ting allikevel. Spesielt med tanke på at Christie kom trygt til rette igjen :)


Har man lest litt om Christie, eller vet litt om livet hennes, kan man kjapt se at mye av inspirasjonen hennes kommer fra eget liv. Kanskje noe som tyder mest på dette er hjemmet til Christie og mannen - Styles. For de som har lest/sett Poirot vet at Styles er stedet for både det første og siste drapsmysteriet som Poirot og Kaptein Hastings løste sammen :)

Jeg liker spesielt godt å lese Christie på sommeren, ganske enkelt fordi det er forholdsvid lettlest og veldig underholdende litteratur, samtidig som du sitter og tenker på hvem som kan være morderen. Og det er noe som ikke alltid er like lett! Husker da jeg leste Mord på Orientekspressen, og tenkte meg til forskjellige mordere gjennom hele boka, men endte opp med å ta feil allikevel gitt, selv om jeg var ganske sikker, hehe! Det er jo et av kjennetegnene til Christie også - konklusjonen er ofte ganske vill, og ting er plutselig noe helt annet enn det som kanskje virker som det mest "riktige" eller det som er mest logisk!

Foreløpig har jeg bare lest Christie på norsk, fordi det var salg på Norli en gang, og jeg kjøpte endel av versjonen de hadde på salg, og da må jeg fortsette med å kjøpe den typen, som den bokhyllenerden jeg er, hehe.










































 Slik ser versjonen som jeg har begynt å kjøpe, og jeg liker dem skikkelig godt! Synes de er veldig fine, på sine måte koselig og sjarmerende, og spennende; akkurat slik fortellingene på innsiden er! Aschehoug har såvidt jeg vet de fleste av bøkene om Poirot og Miss Marple i denne typen, så det er bare å begynne å samle! :D


2 kommentarer:

  1. Så herlig!
    MIss Marple er virkelig obligatorisk sommer-underholdning! :D

    SvarSlett