søndag 25. mai 2014

Wars of the Roses: Stormbird

Her om dagen begynte jeg å lese ei bok kalt Stormbird. Det er den første boka i en triologi av Conn Igguld om Roseneskrig i England, derav navnet Wars of the Roses. I utgangspunktet var det veldig tilfeldig at jeg kjøpte boka i det hele tatt. Jeg hadde nemlig tenkt å ta med meg The Fault in Our Stars opp til Stirling etter jeg hadde vært hos Jake, for da kunne jeg lese den på toget ned igjen, men det glemte jeg såklart... Da kom jeg plutselig over Stormbird på WHSmith på togstasjonen, syntes jeg den virka som en bra erstatter for boka jeg glemte.. hehe. Og så langt har den så absolutt infridd!

Uten å røpe for mye av den handlinga, så kan jeg jo si at den omhandler hva som skjer opp mot Wars of the Roses, konflikter og opprør. Man blir kjent med de forskjellige karakterene på forskjellige måter. Boka er ikke skrevet i fra et bestemt perspektiv, men den er en tredjeperson all-vitende forteller, noe som kommer veldig godt med, med tanke på alle lurerier og ting som skjer bak kulissene i boka. I det store og det hele handler den om kong Henry VI, som ble sett på som en veldig svak konge, spesielt i forhold til faren. Vi blir også kjent med kongens unge kone, Margaret of Anjou, som bare er 14 når hun gifter seg med kongen.



Det er selvfølgelig mange andre karakterer med i boka også, og vi blir kjent med dem ved å se hendinger fra deres perspektiv. Alt i alt er det en veldig spennende og bra bok jeg så absolutt vil anbefale til alle som liker bøker med historisk bakgrunn! Selv om det er basert på historiske hendelser, er selvfølgelig en god del også fiktivt. Men om man liker kriger, konger, dronninger, svikere, kjoler og pomp og prakt er dette absolutt en fin bok å lese! Forhåpentligvis tar det ikke altfor lang tid før oppfølgeren kommer :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar