torsdag 9. mai 2013

Hvem er jeg?

For å ta det enkleste først, så er navnet mitt Ingvild, og jeg er 20 år. Er født og oppvokst i Norge, men fortiden studerer jeg på en bachelor i English Studies i Stirling, Skottland. Det at jeg endte opp som utenlandsstudent i Storbritannia var ikke noe mer enn en kjempestor tilfeldighet, sånn egentlig. I fjor, altså tredje klasse på videregående, så var vi på utdanningsmesse, og der så jeg tilbudet om studier i Storbritannia. Tenkte som så at det høres jo morsomt ut. Etter å ha sett litt rundt her og der på studieretninger og universiteter endte jeg altså opp med å søke på tre forskjellige universiteter - Edinburgh, Aberdeen og Stirling.

Etter en forholdsvis lang søknandsperiode endte jeg opp i Stirling, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg dro! Her trives jeg utrolig godt, og byen er akkurat passe stor, samt at den har alt du trenger. I tillegg er det under en time til både Glasgow og Edinburgh, så skulle man ønske litt flere muligheter og mer utvalg, så er det bare å hoppe på toget. Som forøvrig er mye billigere enn i Norge, men det skal ikke akkurat så veldig mye til...

Sånn ellers på hjemfronten så har jeg en yngre bror, hele fem år yngre enn meg. En mor og en far, samt en veldig rar katt, som gjør akkurat som den selv vil. I oppveksten har jeg hatt den nærmeste slekta rundt meg hele tiden, vi er jo alle naboer. Bestemor og bestefar ned skråningen, onkel over hekken og onkel og tante like borti veien. Helt greit :)

Bilde fra i fjorsommer, tatt av bror.

















Jeg er glad i å ta bilder, men må innrømme at jeg tok en god del flere bilder før. Veit ikke hvorfor det har blitt sånn, men er litt stille på bildefronten om dagen. Ellers er jeg også det jeg vil kalle over gjennomsnittlig glad i musikk, og vil si at jeg har en forholdsvis blanda musikksmak. Kan høre på alt fra det svarteste av svartmetall, men kan også høre på mildere former for musikk som Florence + the Machine, Fleetwood Mac, Jeff Buckley osv., i tillegg til klassisk. Er også rimelig glad i filmmusikk, spesielt absolutt alt fra Ringenes Herre. Har ikke helt tillegg på hvor mange ganger jeg har hørt gjennom hele pakka fra alle tre filmene, og bare drømt meg bort.











































































(tilfeldige bilder fra sommerferien i fjor)
I tillegg til å være veldig glad i musikk, så er jeg også litt for glad i filmer og serier. Ingenting kommer i nærheten av å slå Ringenes Herre som mine favorittfilmer. Husker fortsatt da jeg så Atter en Konge på kino med far i 2003... Jeg ble bergtatt med en eneste gang, og siden da så har de vært mine favoritter. Husker en periode før Atter en Konge skulle komme ut på DVD, så dro jeg rett hjem etter skolen, satte på To Tårn og så den fra start til slutt sikkert fem ganger i uka, minst! Nå i det siste har jeg hatt så mange maraton med extended versions, så jeg husker nesten ikke hvordan bare kinoversjonen av filmene er, haha.

Som student av litteratur er jeg naturlignok ganske glad i å lese bøker også. Har lest mange bøker oppgjennom "karieren", og jeg liker egentlig det meste. Har ingen favorittsjanger, går for ei bok jeg synes virker spennende uten å tenke veldig mye over hvilken type sjanger det. Likevel, det jeg har lest mest av er nok krim, spesielt krim med noe gammel handling og mysterier - type Tom Egeland o.l. Er også veldig glad i historiske romaner, i tillegg til lettere underholdning slik som Kate Morton eller Jane Austen. Men jeg må nok innrømme at min absolutte favorittbok så langt er Stormenes Tid av Ken Follett. Jeg leste den på norsk, for jeg valgte den som bok til særemne i norsk. Aldri har jeg grått av en bok før, men Ken Follett fikk meg til å gråte ved et par anledninger.

Jeg er også veldig glad i å strikke, og synes det er helt topp og sitte med en kopp te/kaffe mens jeg strikker på noe. Så langt i strikkekarieren så har det blitt en Setesdalskofte, en Mariusgenser, to par votter og en veske til macen min. Flere ting blir det garantert, men sommeren er liksom ikke helt sesong for strikking.

Tilslutt vil jeg bare slenge inn litt diverse bilder jeg har tatt av diverse ting. Blant annet en del bygninger, siden jeg er veldig (!!!) svak for fin arkitektur, og da særlig Hampton Court. For meg finnes det ikke finere slott en Hampton Court. Noe av grunnen til det, kan jo også være at jeg er kanskje en smule over gjennomsnittet interessert i ting fra Tudor-perioden og spesielt Henry VIII, hihi.


















(Jaaa, jeg er en smule anglofil :))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar